onsdag 29 maj 2013

Medicinen ger många fina biverkningar

Sträcker på mig. Går till spegeln och ser på mig själv från sidan i spegeln. Axlarna är inte alls där de enligt min hjärna befinner sig. De pekar framåt trots att jag bröstar upp mig, och när jag rättar till enligt spegelbilden sticker det läskigt eftersom de är så vana vid att hänga framåt och neråt.

Idag fick jag äntligen lite proffshjälp med de överrörliga lederna och att jag får ont av datorjobbandet. Jag blev väldigt glad över den engagerade sjukgymnasten som hela tiden sa saker som "du och jag vill ju helst sitta så här och vika ihop oss för att det verkar avslappnat och mysigt" och "...medicinen som vi behöver ger ju i alla fall många andra positiva saker också, eftersom den består av träning!" Ja, han hade också överrörliga leder.

Mittenknogarna på fingrarna, tummen, handlederna, axlarna och vristerna är värst. Han undersökte mig först genom att ta tag i vardera skelettdel och känna hur mycket man kan röra dem i förhållande till varandra. "Man ska ha glapp för annars kan man inte röra sig, men det här var verkligen rejäla saker. Du är jättemjuk." Sen körde han överrörlighetstestet genom att böja olika leder så mycket det gick och se om jag började grimasera. Det gjorde jag inte, men hade saker och ting varit rätt hade jag det. Det enda testet där jag var normalstel var när man böjer sig mot golvet med raka ben och rygg.

Klart att ortopeden som undersökte min konvalescenta fot efter sprickan i vristen trodde att jag skulle skrika när han vred den hit och dit. Jag fattade inte riktigt varför han väntat sig det då, för "vadå, den brukar ju vrida sig sådär när jag vilar".

Den äntligen riktigt användbara ordinationen bestod av en lång Johanna-anpassad lista med muntliga tips:
Styrketräna hårt på baksidan av kroppen och på den sida av lederna som drar åt rätt håll. Skit i den andra sidan och att stretcha. Låt bli pull downs och andra saker där man har armarna ovanför huvudet, samt armhävningar om de ger låsningskänsla i axlarna. Vill jag ändå köra bröst för att det är roligt att vara stark ska jag göra det i bänkpress eftersom det ger bättre kontroll på axlarna när man har stöd för skulderbladen. Kläm lite hårdare än vad som verkar nödvändigt på grejer, om jag lyfter eller drar tungt – är musklerna spända stenhårt kan inte lederna dras isär mer än brukligt. Undvik träningsformer som är kaosiga, tänk på fötterna och på axlarna som lätt kan hoppa ur led av en smäll eller konstig rörelse :( Försök sluta sova ihopvikt genom att linda något i armveck och på handlederna. Använd stöd under handlederna när jag jobbar för att tvinga dem raka, men se till att träna musklerna där eftersom de blir svagare då.

Och så till den dyra biten: Skaffa en balansplatta för foten för bövelen, en mer ergonomisk mus än jag använder hemma och på konsultkontoret, och en stol hemma som inte är en jävla köksstol!!!

Så. Mycket. Att. Rätta. Jag är glad för upprättelse och hjälp men åh så mycket att smälta.

Här kan ni glutta på mig för 2-3 år sedan och begrunda att armbågarna 
inte anses särskilt överrörliga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar